Łącznik stabilizatora – co to jest i kiedy trzeba go wymienić?

Łącznik stabilizatora – co to jest i kiedy trzeba go wymienić?

Łącznik stabilizatora – co to jest i kiedy trzeba go wymienić?

 

Łącznik stabilizatora – co to jest i kiedy trzeba go wymienić?

 

Co to jest łącznik stabilizatora?

Łącznik stabilizatora jest częścią zawieszenia samochodu, która jak sama nazwa wskazuje łączy stabilizator z wahaczem lub amortyzatorem. Łącznik ma wpływ na utrzymanie przyczepności samochodu, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów. Obecnie w samochodach montowane są łączniki stalowe, aluminiowe i plastikowe. Niektóre z nich mają dodatkowo wzmacniane sworznie, co wpływa na ich dłuższą bezawaryjność.

 

Kiedy wymieniać łączniki stabilizatora?

Niestety polskie drogi nie należą do najlepszych, choć sytuacja z roku na rok się poprawia, co przyczynia się do szybkiego zużywania łączników. Usterkę jest bardzo łatwo zdiagnozować – stuki w zawieszeniu, szczególnie wyraźne przy małych prędkościach na nierównościach. Na szczęście wymiana łącznika stabilizatora to czynność niezbyt skomplikowana i można ją z powodzeniem wykonać samodzielnie. Nie jest to też usterka zbyt kosztowna, bo ceny nowych łączników w zależności od modelu auta, zaczynają się już od kilkunastu złotych. Warto zatem łączniki wymieniać jak najszybciej po zauważeniu ich nieprawidłowej pracy (stuków w okolicy koła), aby nie narazić się na uszkodzenie innych, bardziej kosztownych podzespołów zawieszenia w naszym samochodzie.

 

Jakie łączniki wybrać?

Do najbardziej uznanych przez kierowców producentów łączników stabilizatora należą Lemforder, TRW, Swag, Moog i Febi. Na rynku jest dostępnych sporo innych producentów, którzy za stosunkowo niską cenę oferują naprawdę dobrą jakość.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *