Końcówka drążka kierowniczego – objawy i przyczyny zużycia

Końcówka drążka kierowniczego – objawy i przyczyny zużycia

Końcówka drążka kierowniczego jest bardzo istotnym elementem całego układu kierowniczego. Końcówka łączy zwrotnicę z drążkiem kierowniczym, który jest połączony z przekładnią kierowniczą. Końcówka drążka, a dokładniej jej sprawność ma istotne przełożenie na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Uwaga!
Po raz kolejny w swoim artykule przypominam, że jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych, nie warto sprawy bagatelizować, tym bardziej, że koszt samej końcówki jak i jej wymiany z reguły nie przekroczy 100 zł.

Najczęstsze objawy wybitej końcówki drążka:

  • drżenie kierownicy podczas jazdy
  • stuki z okolic koła
  • luzy w układzie kierowniczym

Jak wygląda końcówka drążka?

Sama końcówka to część w kształcie litery L, której głównym elementem jest przegub kulowy. Z jednej strony (tej od sworznia) końcówka wchodzi w otwór w zwrotnicy, następnie jest przykręcana lub blokowana zabezpieczeniem. Z drugiej strony, końcówka jest wkręcana do drążka kierowniczego lub nakręcana na drążek. Istotne jest, aby przy wymianie policzyć ilość obrotów jakie wykonamy, aby nową końcówkę móc ustawić w tym samym miejscu.

Czy po wymianie końcówki drążka kierowniczego trzeba zrobić zbieżność?

Ustawienie zbieżności po wymianie końcówek drążka jest jak najbardziej zalecana, będziemy mieli pewność, że wszystko jest w porządku i auto będzie zachowywać się na drodze tak jak powinno. Pamiętajmy, że jazda ze zużytą końcówką drążka może prowadzić do szybkiego i nierównego zużywania się bieżnika w oponach. Jeśli końcówka była wymieniana w profesjonalnym warsztacie, mechanik powinien ustawić ją w tej samej odległości na jaką wkręcona była stara i ustawienie zbieżności nie będzie konieczne, ale… na pewno nie zaszkodzi.

Jaką końcówkę drążka kupić? Jakiego producenta?

W sklepach motoryzacyjnych znajdziemy końcówki wielu różnych producentów, od przeciętnej jakości, po te z wyższej półki (a co za tym idzie droższe), renomowanych producentów. Do tych najlepszych na pewno zaliczą się Lemforder, TRW, Meyle czy Moog. Stosowałem w różnych autach końcówki tych producentów i nigdy się nie zawiodłem. Do średniej półki można zaliczyć Febi, Delphi i Swag, a jeśli szukasz najtańszej alternatywy, zastanów się nad końcówkami firm Kamoka, Denckermann czy Kraft.


Kup końcówkę do swojego auta

Autor: Maciej Dankowski

Od 12 lat czynnie związany z motoryzacją, autor wielu poradników na blogu, na co dzień, jako profesjonalista, pomaga klientom przy doborze części w sklepie milionczesci.pl

To może Cię zainteresować

2 Komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany. Pola obowiązkowe są zaznaczone *